20 Itineraris (I)

Aquí trobareu els 5 primers itineraris del llibre 20 Itineraris alternatius per la serra de Tramuntana (I) .

Els itineraris apareixen tal com els vaig publicar en el seu moment, i tots sabem que, des d'aleshores, l'accés a la Serra ha sofert canvis.
És per això que no ens feiem responsables si en alguna de les rutes trobau l'accés restringit, o si han canviat les senyes d'identificació dels indrets.

ITINERARI 1

CINGLES DE SON RUL·LAN - TEIX - PAS DES RACÓ

INFORMACIÓ GENERAL

Accés: Sortida de Deià en direcció a l'hotel Es Molí, d'abandonar la carretera i desviar-se a l'esquerra (Km 63,1 de la carretera Ma-10).
Dificultat: Recorregut llarg, dur i complicat, que passa per indrets poc transitats, especialment en el descens. Cal posar especial atenció a la baixada pel pas des Racó, ja que només es disposa de l'ajut d'algunes fites i el terreny és extremadament abrupte. Si hi ha risc de pluja, és millor canviar d'itinerari.

Recomanacions: Sortir prest i evitar els dies boirosos. Avaluar molt bé les possibilitats del grup (habilitat i forma física), ja que si ens sorprèn la fosca en la baixada ens veurem obligats a un inoblidable vivac improvisat.
Duració: Més de cinc hores de recorregut efectiu... si no ens perdem.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Sortirem de Deià en direcció a Valldemossa, i ens desviarem a l'esquerra per l'entrada de l'hotel Es Molí. El camí asfaltat passa per les instal×lacions de l'hotel i puja fent successius revolts. Un poc més amunt, el camí ja no estarà asfaltat i va cap a les cases de Son Borràs, però abans d'arribar-hi ens hem de desviar a l'esquerra per un camí empedrat que ens conduirà a un portell on de vegades hi ha un cartell indicador.

Aquest camí empedrat deixa a l'esquerra les ruïnes del Castell des Moro, situat sobre un petit penyassegat, i va en direcció a una petita torrentera que ens quedarà a la dreta.

Quinze minuts de camí i passarem un portell que ens quedarà a la dreta, marcat amb una sageta vermella pintada a la paret. El camí ens portarà a la Font de ses Rotes (que té forma de mina), allà esdevé més ample i va cap a la dreta.

En arribar a un portell tancat amb unes rovellades portes metàl·liques, que no hem de creuar, sinó que prendrem per l'esquerra sense travessar la paret de pedra seca que tindrem a la dreta. Aquest camí, que en principi és pla, entra dins un alzinar, i després ens hem de desviar a la dreta en una bifurcació amb sentit ascendent que trobarem quasi tot d'una i, un centenar de metres més endavant, agafarem una segona desviació a la dreta.

Per aquest camí, trobarem, a l'esquerra, una sitja i un forn de calç i, un poc més endavant, un abeurador excavat en la pedra.

Passat l'abeurador, el camí fa una volta molt marcada a l'esquerra que no hem de prendre, sinó que en aquest revolt mateix ens desviarem a la dreta, seguint la indicació d'una fita molt visible, després de la qual hi ha una sitja, una cabana de carboner i un forn de pa en bon estat. Cal estar atent, ja que just després d'aquestes construccions hem de prendre una nova desviació a l'esquerra per un caminoi indicat amb una fita i un petit cercle vermell pintat en la roca.

El camí, que ens farà guanyar altitud pels Cingles de son Rul·lan, no presenta cap altra desviació i, així com puja, ens oferirà una bona panoràmica de na Foradada, Deià i el Cap Gros.

Un cop fora del bosc, el camí es difumina, però veurem una taringa de fites que ens han de conduir fins al camí de s'Arxiduc.

Aquesta meravella de l'enginyeria popular ens portarà sense problemes fins al Racó Perdut, revolt del camí on ens desviarem a l'esquerra en direcció al puig des Teix. Arribarem primer al Pla de sa Serp i, llavors, pujarem fins al puig per un dels tiranys de la vessant nord.

A l'hora de davallar, convé fer una visita a la font de sa Serp on, a més d'obrir-se una vasta panoràmica sobre Tramuntana, ens podem proveir d'aigua. A partir d'ara hi haurem de posar els cinc sentits.

Sortint de la font de sa Serp i donant l'esquena a la vall de Sóller, anirem a cercar una petita torrentera que és la via natural de desguàs del pla per la vessant de Deià. El torrent fa un bot petit: hem de passar-lo per l'esquerra i, després, en fa un altre de més gros que esquivarem per la dreta abans d'arribar a una depressió circular característica anomedada Clot de s'Aigo. Just després del clot, ens toparem amb un altre bot encara més gros que els anteriors, l'evitarem passant per la dreta anant a cercar el peu d'un petit penya-segat, i haurem arribat a un marge que s'alça per sobre d'un important comellar que baixa per l'esquerra nostra.

Davallarem pel comellar fins a una paret seca que el creua per la part de baix. Hem de passar la paret allà on la torrentera fa un bot, que evitarem si passam per l'esquerra; després trobarem unes fites són les que van fins a Deià que ens conduiran per la dreta i, llavors, passen de bell nou la torrentera.

Les fites ens duen ara pel peu d'un penya-segat vermellós i cerquen l'opció més factible (probablement l'única) per aquest vertiginós coster. S'ha d'anar amb moltíssim de compte!. L'itinerari indicat per les fites, ara ja s'han allunyat del penya-segat, ens fa baixar ràpidament. Fixem-nos-hi bé!

Quan el terreny es posa alarmantment empinat, un petit marge proveït amb un filferro ens treu d'aquest embolic: és el Pas des Racó. Un vegada que som baix, si seguim les fites, davallarem una llarga rosseguera al peu d'un esperó prominent; després les fites ens treuran per la dreta cap a una sèrie de marges abandonats, aquí gairebé ja no hi ha fites, però amb un poc d'intuïció, i amb tendència a anar cap a la dreta però sense entrar dins cap propietat privada, arribarem a Deià.

*********************************************

ITINERARI 2

DEIÀ - PUIG DES VENT - SA GALERA - DEIÀ

INFORMACIÓ GENERAL

Accés: L'excursió comença des de la població de Deià.
Dificultat: Itinerari de dificultat important, ateses les complicacions que sorgeixen per trobar el recorregut correcte i que requereix una bona condició física per superar els accentuats desnivells. S'ha de posar especial esment en la baixada per dins l'alzinar, ja que la possibilitat de desviar-se de la ruta correcta és molt elevada.

Recomanacions: Portar aigua. Si hi ha boira en els cims, és millor canviar d'itinerari. Portar una petita corda (10 m) per assegurar en el pas del Xaragall de can Boqueta els membres menys decidits del grup, corda que serà de molta utilitat si la roca està banyada.
Duració: Quatre hores de recorregut efectiu. La pèrdua de l'itinerari correcte pot dilatar molt aquesta previsió.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Sortirem de Deià pel carrer que hi ha just al costat del restaurant "La Pizzeria", fins a la primera corba tancada a mà dreta, aquí ens desviarem a l'esquerra i passarem per un portell situat a la vora d'uns xipresos. En aquest punt comença un camí que va pujant pel mig dels marges.

Quinze minuts més tard, passarem un altre portell després del qual el camí fa un revolt i passa per entre dos porxos. D'aquesta manera el camí va pujant fins arribar a un punt on creua un torrentó dues vegades. Hem d'estar alerta després d'haver-lo creuat per segona vegada, ja que tot d'una veurem una fita a la dreta que ens indica que ens hem de desviar del camí principal. D'aquesta manera agafarem un caminoi que ens portarà cap a una paret que no hem de traspassar, sinó que anirem cap a l'esquerra en direcció a l'alzinar.

El camí arriba al bosc i, sense entrar-hi, transcorre amb l'alzinar a la dreta, després, més endavant, fa un revolt i s'hi endinsa. El recorregut està indicat per fites, deixarem a la dreta nostra un rotlo de sitja i, més amunt, en veurem dos més (un devora l'altre), després el camí fa un revolt cap a l'esquerra i rodeja una cabana de carboner. Passarem un altre rotlo de sitja, amb la cabana sota el desplom d'un bloc rocós, i continuarem vorejant una paret de pedra seca que hi ha d'haver a la dreta nostra, paret que hem de creuar, un poc més amunt, per un esbaldrec.

D'aquesta manera entrarem per la part inferior del xaragall (rosseguera) de can Boqueta, i el traspassarem de l'esquerra a la dreta. El camí, sempre indicat per fites, puja per la dreta de la rosseguera amb successius giravolts, la torna creuar per la part superior de dreta a esquerra, i es dirigeix a un bosquet que hi ha en el peu d'unes penyes vermelloses, aquí trobarem el pas del Xaragall de can Boqueta... sempre seguint les indicacions de les fites.

Ens indica el començament del pas un filferro que fa d'arrambador col×locat en la paret. El pas segueix el filferro, volta cent vuitanta graus a la dreta, segueix el traçat d'un altre filferro i, finalment, puja per uns esglaons tallats a la pedra (no cal dir que s'ha d'anar amb compte).

Superat el pas, el caminoi voreja els espadats de la dreta, passa, un poc més endavant, una paret per una escaleta de fusta i es dirigeix a una rosseguera que hi ha ben davant, la qual travessa per darrera d'una alzina molt visible. Passada la rosseguera, les fites ens menen, vorejant els penya-segats de la dreta, cap a una altra rosseguera. De principi el caminoi puja per la dreta d'aquesta i la traspassa un poc més amunt abans d'arribar a una gran fita que hi ha situada ben enmig.

A partir d'ara les fites ens conduiran a un punt feble dels penya-segats de la dreta. El terreny esdevé sensiblement més pla i, sempre seguint les fites, arribarem al puig des Vent.

Per prendre cap a sa Galera, davallarem del cim per on hi hem pujat i seguirem el llom de la carena en direcció NNE (hi ha fites). Un cop ens quedi el vèrtex geodèsic de sa Galera a l'esquerra nostra, ens desviarem en aquesta direcció seguint sempre les fites, arribant al cim sense problema.

Iniciarem la davallada de sa Galera en direcció a Sóller, seguint unes fites que van cap al coll que ens separa del puig des Moro. En el coll hi ha una paret de banda a banda amb un portell tancat amb troncs. Passarem pel portell i prendrem tot d'una a la dreta, allí trobarem fites i un caminoi, que, a mesura que anem baixant, serà més evident.

Després de molts revolts, i quan el desnivell se suavitza, el camí passa pel costat de les ruïnes d'un porxo i condueix, un poc més endavant, a un camí molt ample, aquí hem de prendre a l'esquerra, en direcció a Deià. Aquest camí, que és en principi bastant pla o tot just fa una lleugera pujada, té moltes desviacions... en cas de dubte agafarem el camí que ens sembli que té la millor direcció (a les bifurcacions, el camí correcte sol estar indicat amb fites). Hem d'anar molt amb compte, és fàcil que ens desorientem.

Passarem pel costat d'un aixopluc que ens quedarà a la dreta. Un poc després, en haver passat una pujada, i just en un lloc on el camí fa un revolt a la dreta, veurem que també a la dreta hi ha un petit comellar amb un forn de pa i una fita situada sobre un gran bloc de pedra: és la indicació que hem d'iniciar la davallada, amb un important desnivell, pel comellar.

Davallarem pel comellar fins que trobem un petit portell a mà esquerra. Passarem el portell i trobarem tot d'una un caminoi indicat amb fites. Aquest caminoi passa devora dos porxos en arribar al segon d'aquests porxos hem d'anar alerta, ja que les fites fan un gir brusc a l'esquerra i ens menarà cap a una font, des de la qual un camí evident ens portarà de bell nou a Deià a l'altura de "La Residència".

************************************************

ITINERARI 3

PUIG DES TOSSALS I FONT DES PI

INFORMACIÓ GENERAL

Accés: Des de la carretera d'Inca, s'ha d'agafar la desviació a Lloseta. Just en davallar del pont del tren, prendre una desviació a l'esquerra amb les indicacións "Depuradora" i "Tossals Verds", seguir fins al final de la carretera asfaltada i deixar el vehicle en el petit aparcament del refugi, poc abans d'arribar a can Xalet.
Dificultat: Tot el que té de còmoda la pujada, ho té d'incòmoda la baixada fins a la font des Pi. Itinerari llarg amb un descens molt dur.
Recomanacions: Procurar baixar pel marge esquerra del comellar fins a la font des Pi. Fer l'excursió en dos dies i pernoctar en el refugi.

Duració: Prop de quatre hores i mitja de recorregut efectiu.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Des del petit aparcament, agafarem el camí del refugi de Tossals Verds. Aquest camí ample travessa el llit del torrent i es dirigeix a un estret que veurem a l'enfront. En l'estret, el camí s'empina, creua novament el torrent per un pont, i arriba a una segona barrera amb un botador a l'esquerra. A partir d'aquí el bosc s'esvaeix i el camí puja fent successius revolts cap al refugi de Tossals Verds.

El camí de les cases velles des Tossals, el nostre proper objectiu, comença just a l'esquerra de la façana del refugi. Aquest és un camí de ferradura que, a molts de trams, encara conserva l'empedrat. En principi, guanya desnivell fent ziga-zagues i es dirigeix -anant paral×lel a una canonada d'aigua- cap a un coll que veurem just al davant: hem de deixar a la dreta una desviació que ens duria cap a es Pinatons.

Un poc abans d'arribar al coll veurem a l'esquerra les cases velles des Tossals.

En ser en el coll, a la dreta hi ha la magnífica construcció del pou de sa Bassola. El camí que hem de seguir surt per l'altra banda del coll en sentit descendent i cap a l'esquerra i s'interna dins l'alzinar. En aquest tros de camí, a bocins empedrat, deixarem a la dreta la fondalada del torrent des Corral Fals i, més amunt, la canaleta de Massanella.

En un moment determinat, el camí passa pel jaç mateix d'aquest torrent i llavors el torna a creuar, en sentit contrari, per un pontet de fusta. Un poc més endavant, enllaça amb el camí de la font des Prat: hem d'anar cap a l'esquerra i seguir la indicació d'un cartell  amb la inscripció "Cúber".

El camí fa dos revolts molt pronunciats i arriba a un collet: aquí hem de posar molta atenció a una fita situada a l'esquerra nostra, la qual ens indica el punt en què hem de deixar el camí i endinsar-nos en el bosc. Sempre seguint les fites, trobarem també algun fragment de camí, i així pujarem per dins el bosc amb tendència a anar cap a l'esquerra. Més amunt va desapareixent el bosc i arribarem al costat d'una casa de neu.

Des de la casa de neu, unes fites ens indicaran el lloc per pujar pel coster de l'esquerra en direcció a la carena del puig des Tossals, el qual ens queda a l'esquerra. Un cop sobre la carena, i sempre seguint les fites, arribarem al capcurucull del puig des Tossals, que està indicat amb un vèrtex geodèsic.

Farem el descens seguint les mateixes fites que hem utilitzat per pujar, però en sentit contrari, fins que arribem al pla de la casa de neu, la qual deixarem a la dreta i ens dirigirem, cap a l'esquerra, al comellar per on aboquen les aigües del pla.

Quan la torrentera s'estreny, l'hem de vorejar pel roquissar de l'esquerra i continuar davallant sense allunyar-nos-en. Quan s'estreny per segona vegada, haurem de passar pel marge de la dreta. Superat aquest punt, trobarem una fita solitària hem de fixar-nos-hi bé, des de la qual, si miram en la direcció de la torrentera, veurem el marge d'un camí.

Aquest camí acaba, un poc més avall, en un altre estrenyiment de la torrentera, hem de passar a la vorera esquerra i així arribarem a un marge. A partir d'ara la baixada no és gens còmoda i només trobarem algunes fites disperses, sense continuïtat.

Haurem de procurar davallar per l'esquerra de la torrentera, passar una rosseguera que tindrem a l'esquerra i fer camí així com puguem, esquivant ressalts i argelagues.

En ser baix, veurem el torrent d'Almadrà, i uns plataners que hi ha dins el jaç del torrent ens indicaran la situació de la font des Pi.

Una vegada som a la font segurament hi haurem arribat ben esgarrinxats, podrem veure que d'allà mateix surt una canal d'aigua mig enterrada: n'hem de seguir l'inversemblant traçat, quasi a vista d'ocell, per sobre el torrent d'Almadrà que mantindrem a l'esquerra, fins que arribem a un petit túnel; passarem aquest túnel i n'apareixerà un altre de més llarg: no l'hem travessar, sinó que hem de seguir el traçat de la petita canal.

En un moment determinat, la canal volta a la dreta en direcció a Solleric i s'allunya del jaç del torrent d'Almadrà, a la vegada que arriba a un lloc de vegetació impenetrable. En aquest punt ens desviarem a l'esquerra, veurem la canal ampla que serveix per davallar l'aigua des del pla de Cúber i hem de continuar baixant per aquesta canal, ara per la dreta ara per l'esquerra; travessarem un túnel descendent i vorejarem per l'esquerra la pujada que ve després.

D'aquesta manera haurem arribat a un camí ample: prendrem per l'esquerra. Aquest camí travessa el torrent per un pont de fusta just després d'un portell i enllaça amb el camí del refugi de Tossals Verds.

********************************************

ITINERARI 4

MANCOR - MASSANELLA - CANALETA - MANCOR

INFORMACIÓ GENERAL

Accés: Sortirem de Mancor en direcció a Caimari. Després d'una corba tancada a la dreta, agafarem la primera desviació a l'esquerra.
Dificultat: Itinerari duríssim, tant per la llargada com pel desnivell del recorregut (vegeu-ne tall topogràfic). Sols a l'abast de gent preparada físicament. L'enorme esforç físic, la calor a l'estiu i el fred a l'hivern són factors determinants que ens poden fer desistir.
Recomanacions: Convé que ens abstinguem de fer aquest itinerari a l'estiu. En tot cas portarem prou aigua i protecció solar (no hi és de més dur capell). Els dies boirosos val més cercar altres itineraris.
Duració: Poc més de sis hores de recorregut efectiu. Aquest horari és pot dilatar moltíssim en funció de la preparació física dels excursionistes.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

En haver deixat la carretera asfaltada, arribarem pocs metres després a una cruïlla: el nostre itinerari segueix el camí de l'esquerra per la dreta aniríem cap a les cases de Massanella, passarem un portell que, òbviament, hem de deixar tancat.

L'ample camí corre paral×lel a una torrentera, que tenim a l'esquerra, pràcticament sense guanyar desnivell fins a les cases de Can Bajoca. Passades les cases, el camí comença a pujar, encara que suaument, entre penya-segats que van guanyant altària i espectacularitat.

Per poc que ens hi fixem, veurem a la dreta del camí, abans d'entrar en el bosc, una aixeta d'aigua que cal aprofitar si no n'hem pensat a agafar abans. Serà la darrera oportunitat que tinguem de fer-ho fins al cim del Massanella... i encara queda molta de pujada per endavant.

Passarem per un portell obert en una paret seca, que dóna accés al bosc, i trobarem quasi tot d'una a la dreta nostra el porxo des Porcs.

Si seguim el camí per dins de l'alzinar arribarem a la casa des Bosc, que és en una cruïlla: el camí de l'esquerra serà per on davallarem, mentre que ara hem d'anar pel de la dreta, que puja cap al coll de sa Línia.

Aquest camí puja fent de tant en tant algun revolt tancat. Cal anar amb compte, ja que a vint minuts de la casa des Bosc trobarem a l'esquerra una desviació que passa per davant d'un porxo un poc amagat entre la vegetació: és el punt on ens hem de desviar.

Aquest camí d'ara acabarà a cinc minuts de pujada des del porxo, precisament en una sitja. Des d'aquí podrem contemplar la mola des Rutló, formidable castell de roca que ens servirà a partir d'ara de referència. L'itinerari, sense camí evident, passa per la dreta des Rutló, entre rossaguera i bosc, fins que vegem un pas factible a l'esquerra, una vegada haguem contrapassat la prominència rocosa.

Pujarem d'aquesta manera sobre un llom rocós que ens durà fins al cim del Massanella... en una duríssima pujada com n'hi ha poques arreu de Tramuntana. No hi ha cap traça de camí i el terreny no ofereix cap facilitat. L'únic ajut que tindrem d'ara endavant serà la nostra intuició per trobar el pas adequat entre el desert petri que ens envolta.

Dues hores llargues de pujada gairebé inhumana ens portaran fins al cim del Massanella, que veurem quan ja sols ens faltin tot just dos-cents metres per arribar-hi... quan ja quasi haurem perdut l'esperança d'assolir-lo!

Un cop en el cim, tots els sants ajuden, i per davallar al coll de n'Argentó partirem en direcció SO per sobre la carena cap a un cim secundari de pocs metres menys que el cim principal. Des d'allà, un seguit de fites ens indicarà el recorregut més adient per arribar al coll de n'Argentó, que, gairebé en picat, tenim als peus.

Farem la pujada al puig de ses Bassetes deixant el tall de la cresta a la dreta i arribarem al capcurucull en deu minuts.

Retornarem al coll de n'Argentó i desgrimparem per la vessant del comellar des Prat. Són pocs metres però cal fer-ho amb compte, sense descartar l'ús d'una corda petita per assegurar la baixada d'aquells que no siguin gaire decidits. Un vegada som baix, unes fites que tendeixen a conduir-nos cap a l'esquerra ens portaran al camí que davalla a la font des Prat.
Per aquest camí, i un cop dins del bosc, trobarem un petit cocó per on raja aigua quasi tot l'any... és la primera aigua que trobam després de moltes hores de caminar!

El camí, que davalla pel costat esquerre del comellar, fa un revolt gros cap a la dreta i creua el torrent per un pontarró de pedra. Just després del pontarró ens hem de desviar a la dreta i trobarem la font des Prat pocs metres després.

Per dirigir-nos a la canaleta, hem de tornar a creuar el pontarró, ara en sentit contrari, i desviar-nos tot d'una a la dreta; trobarem un caminoi que passa vora un forn de calç que quedarà a l'esquerra nostra. El caminoi ens durà sense pèrdua a la canaleta, la qual ens indica el camí que hem de seguir. Aquesta meravella de l'enginyeria popular passa primer per un molí d'aigua, posteriorment per un aqüeducte aeri i després per un forat excavat en la roca, abans d'arribar a un coll. Allà hem de seguir la canaleta pendent avall fins a una fita que ens indica la desviació a l'esquerra.

Tot d'una trobarem un camí que davalla, fent nombrosos revolts, a la casa des Bosc i regressarem des d'allà pel mateix camí que hem emprat per pujar fins a can Bajoca i posteriorment a les cases de Massanella.

ITINERARI 5

COMA DE SON TORRELLA PER S'ALADERN

INFORMACIÓ GENERAL

Accés: Sortida des de la població de Biniaraix. Travessar la població fins a trobar unes piques de rentar roba.
Dificultat: La dificultat més important és localitzar el traçat del camí de s'Aladern, sobretot en la primera meitat. El descens des de ses Solanes fins la font des Verger és incomode.
Recomanacions: Agafar aigua en la primera font que trobem. Molta d'atenció pel camí de s'Aladern: algun tram és molt aeri. Si hi ha boira, l'accés des del coll de l'Ofre fins al de ses Solanes presenta alguns problemes.
Duració: Prop de tres hores i mitja de recorregut efectiu.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Sortirem de Biniaraix, de la pica de rentar roba, que ens ha de quedar a l'esquerra, i agafarem un camí sense asfaltar amb les indicacions "camí des Barranc" i "l'Ofre a Lluc a peu". Aquest camí, si no ens desviam a l'esquerra, ens conduirà a un ponterró que serveix per travessar el jaç del torrent de Biniaraix. A l'altre costat del torrent, el camí està empedrat i fa una dura pujada, passa per un grifó d'aigua potable i trobarem un replà que coincideix amb un tram de camí amb trespol de terra. Després, altra vegada empedrat, el camí reinicia la pujada. En aquest punt hem d'anar amb compte, ja que en arribar a un lloc on hi ha un garrover a l'esquerra i una desviació a mà dreta indicada amb un rotlo vermell pintat en el marge ens hem de desviar i fer la pujada pel camí vell.

Vint metres després d'haver agafat la desviació, hem de passar un portell amb una barrera metàl×lica que trobarem a mà esquerra. El camí segueix i, més amunt, hi ha un segon portell amb barrera metàl×lica, llavors passa per la part inferior d'una rosseguera, hi ha un tercer portell -aquest cop de fusta- i poc després arriba al coll d'en Se.

En el coll, el camí esdevé sensiblement més pla i comença a davallar per l'altre costat cap al gorg de can Catí.

Una cinquantena de metres abans d'arribar al gorg, ens hem de fixar que en el marge de la dreta hi ha una petita entrada amb alguns esglaons: és el començament del camí de s'Aladern. Si en aquest punt alçam el cap i miram en direcció al penya-segat de l'esquerra, veurem un bocí d'empedrat del camí, la qual cosa ens pot ser molt útil per localitzar-lo.

En principi, el traçat no és gens clar, el que hem de fer és pujar, amb tendència a anar cap a l'esquerra, en direcció a una petita rosseguera. Passarem després per davall d'una gran figuera i, a l'altre costat, el camí ja apareix més definit. Hem de deixar a l'esquerra una desviació que ens duria al jaç del torrent de l'Ofre.

Després d'un parell de revolts, la localització del camí esdevé més difícil a causa de la vegetació i els esllavissaments. Pujarem aquest tram per una petita rosseguera i un petit comellar a l'esquerra ens ha de quedar un penya-segat poblat d'heures, però no hem d'arribar fins bé dalt del comellar -que s'empina sensiblement-, sinó que girarem a l'esquerra i passarem per sobre del penya-segat de les heures. A partir d'aquí, el camí esdevé més fàcil fins a arribar al salt des Cans, on travessarem el jaç del torrent i ens enfilarem per l'altre costat per on ens ho deixin fer les aritges i les argelagues cap al camí de l'Ofre.

Seguirem aquest camí cap a les cases de l'Ofre fins que trobem dos portells seguits: travessarem el primer, però, en el segon -seguint les indicacions que hi trobarem-, ens desviarem a l'esquerra. D'aquesta manera haurem arribat a un camí ample que ens conduirà sense cap problema fins al coll de l'Ofre.

En el coll, deixarem el camí ample i ens desviarem a l'esquerra, ja en direcció a la coma de Son Torrella. Les fites i les restes de camí ens ajudaran a orientar-nos en aquest tram, que fa  una lleugera pujada i deixa el puig Major un poc a la dreta. Més endavant, passarem una paret i, si seguim les fites, arribarem a la coma de Son Torrella, més o manco a l'altura del coll de Ses Solanes que ens quedarà a l'esquerra.

Davallarem del coll de Ses Solanes que té una paret de pedra seca que el travessa en direcció al pendent, amb tendència a anar per l'esquerra de la davallada: en principi és una carritxera, però un poc més endavant ja entrarem dins la rosseguera. Podem davallar ràpidament per la rosseguera, aprofitant la pedra petita, però en arribar als blocs grossos hem de sortir-ne cap a l'esquerra i un seguit de fites ens conduiran fins a la font des Verger, que és visible des d'enfora perquè té uns grans polls al costat.

Des de la font, un camí més evident va davallant entre marges pel costat dret de la torrentera, la qual no hem de travessar fins a arribar a un ponterró que hi ha a prop de can Sivella.

Un poc més endavant arribarem a can Silles i enllaçarem tot d'una amb el camí des Barranc, que ens conduirà sense cap problema fins a Biniaraix.