20 Itineraris (IV)

Aquí trobareu els itineraris del 16 al 20 del llibre 20 Itineraris alternatius per la serra de Tramuntana (I) .

Els itineraris apareixen tal com els vaig publicar en el seu moment, i tots sabem que, des d'aleshores, l'accés a la Serra ha sofert canvis.
És per això que no ens feiem responsables si en alguna de les rutes trobau l'accés restringit, o si han canviat les senyes d'identificació dels indrets.

ITINERARI 16

N'ALÍ - EN GRAU - CARAGOLER DES GUIX

INFORMACIÓ GENERAL

• Accés: Iniciarem el recorregut en la benzinera de Lluc (coll de sa Batalla, Km 14'9 de la carretera PM-213).
• Dificultat: Aquest itinerari requereix una bona condició física i, ja que en bona part transcorre sense camí ni fites, també s'han de tenir coneixements per anar camps a través. S'ha de posar especial esment en l'accés al Caragoler des Guix.
Recomanacions: Recollir aigua en la font des Guix. Evitar els dies de molt de vent per a l'accés al Caragoler des Guix. Posar molta d'atenció a l'itinerari... les badades poden augmentar sensiblement l'horari previst.
Duració: Poc més de quatre hores.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Començarem l'excursió en la benzinera de Lluc on, si hi hem arribat en cotxe particular, procurarem de no envair l'espai que el restaurant té reservat per als clients.

Sortirem en direcció a Inca, creuarem pocs metres després el pont que passa per sobre del torrent de Comafreda o des Guix i, tot seguit, ens desviarem per un camí ample que trobarem a mà dreta. Un cop en el camí, un centenar de metres més endavant trobarem la font des Guix i, cent metres després, arribarem a una bifurcació en què prendrem cap a la dreta.

El camí ens conduirà sense pèrdua possible fins a les cases de Comafreda, passant prèviament per un portell en què hi ha la indicació de "prohibit acampar i fer foc", indicació que hem de respectar. Quan arribem prop de les cases, que ens quedaran a mà dreta, i amb la desafiant proa del Frontó just davant nostre, no traspassarem la paret que dóna entrada als camps de conreu de la possessió, sinó que ens desviarem a l'esquerra per un camí evident cap al coll de sa Línia.

Aquest camí passa per dues sitges, s'empina sensiblement i acaba en un altre camí més ample que prendrem cap a l'esquerra, el qual, després de passar a prop d'un porxo i fer un parell de revolts, ens du fins al coll de sa Línia, on hi ha dos pilons amb les indicacions "Mancor-Puig-Lluc". No hem d'agafar cap d'aquestes opcions, sinó que ens desviarem cap a l'esquerra en direcció al cim del puig de n'Alí.

Farem la pujada al puig de n'Alí seguint unes petites fites i unes marques antigues de pintura vermella, que són les úniques indicacions que existeixen de l'itinerari més adient per realitzar l'ascensió. El pendent és fort i convé prendre-se'l amb tranquil×litat i dosificar les forces.

D'aquesta manera arribarem, entre forts alens, al complicat cim del puig de n'Alí, des d'on s'obre una àmplia panoràmica digna de tot elogi.

Per continuar el nostre recorregut, sortirem del cim en direcció al Frontó i després, a la primera oportunitat evident, tombarem cap a la dreta en direcció al coll que separa n'Alí del puig d'en Grau, mantenint a la dreta nostra, no molt allunyada, l'abrupta cresta de n'Alí. Aquesta baixada, encara que és evident, no és fàcil ni còmoda i cal anar en compte.

Ja en la part inferior, entrarem dins el bosc, on trobarem un caminoi, que hem de seguir cap a l'esquerra, el qual enllaça els terrenys de Comafreda amb la Cometa Negra, pel pas de n'Arbona. Quan aquest caminoi perd pendent i apareix una gran sitja provista de doble esglaó, ens desviarem en direcció al pendent de la dreta, que puja cap al puig d'en Grau, on apareixerà una fita.

Començarem la pujada al puig d'en Grau en direcció obliqua esquerra, després anirem en sentit d'obliqua dreta cap a una cresta que se'ns fa evident. Hem de cercar sempre la millor opció i així ens toparem amb una empinada canal que ens portarà al capcurucull, el qual rodejarem per l'esquerra fins que vegem el millor accés al cim, que està situat en la vessant que dóna al Caragoler.

Per anar del puig d'en Grau al puig Caragoler des Guix, baixarem pel mateix lloc que hem utilitzat en la pujada, en direcció al coll que separa ambdós cims.

Per pujar al Caragoler, procurarem deixar a l'esquerra l'abrupta cresta i ascendirem sempre pels punts més accessibles d'un terreny que de cada cop és més esquerp. Quan ens sembli que som als peus del cim, encara no ens hem de deixar portar per l'eufòria, hem de rodejar-lo per la dreta, ja que el cim vertader és poc més enllà d'un centenar de metres de terreny gairebé intransitable. D'aquesta manera haurem arribat al cim del Caragoler autèntic mirador de primer ordre sobre la zona de Lluc indicat amb una creu i un petit betlem.

Per baixar del cim, i sempre mirant cap al pla de Mallorca, ens desplaçarem cap a l'esquerra fins a trobar algun dels petits comellars que baixen en direcció SE. Aquesta baixada no és ni fàcil ni còmoda, i més d'una vegada haurem de fer servir les mans i el cul. La nostra tendència serà anar a cercar un bosc de pins que quedarà a l'esquerra nostra per sobre d'un llom del pendent. Un cop hi serem, l'hem de creuar cap a l'esquerra i prosseguir el descens per l'altre vessant del llom.

Aquest descens ens conduirà al camí vell de Lluc, on prendrem a mà esquerra, i, amb una lleu pujada, arribarem a la Bretxa Vella. Després baixarem cap a les cases del Guix i arribarem al coll de sa Batalla prèviament haurem passat per la font des Guix completant d'aquesta manera el circuit.

********************************************************

ITINERARI 17

SES FIGUEROLES - CAPELLA BLAVA - ALCANELLA

INFORMACIÓ GENERAL

Accés: El recorregut d'aquest itinerari s'inicia en la benzinera de Lluc (Km 14'9 de la carretera PM-213).
Dificultat: Itinerari de mitjana dificultat amb alguns trams clau, com són l'accés a la cresta de la Capella Blava, el pas den Bisquerra o la sortida des d'Alcanella, més per la dificultat de trobar el camí correcte que per problemes tècnics.
Recomanacions Posar esment especialment a l'accés al pas den Bisquerra: no aventurar-se per cap canal de baixada si no n'estam perfectament segurs. Si hi ha possibilitat de pluja, no està de més portar una corda de seguretat per fer el pas.
Duració: Quatre hores i mitja de recorregut efectiu.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

L'itinerari comença en el camí que hi ha devora el restaurant del coll de sa Batalla, en la benzinera de Lluc. Si hi hem anat amb cotxe particular, no l'hem d'aparcar en el lloc que hi ha reservat per als clients d'aquest restaurant.

En principi, el camí és molt ample i fa una lleugera pujada. Arribarem a una bifurcació en què optarem pel camí de l'esquerra, el qual continua fent una pujada suau fins que acaba de cop en una replà. A partir d'aquest punt esdevé un tirany que ens condueix cap a un portell, des del qual ja veurem el primer objectiu: es Castellot.

El tirany, que ens condueix fent una davallada evident cap al coll que hi ha a l'esquerra d'es Castellot, no està en bones condicions i per això, de tant en tant, trobarem qualque fita que ens ajudarà a destriar el terreny menys esquerp.

Un cop haguem arribat al coll, ens dirigirem cap a es Castellot, i ho farem seguint la línia que separa els dos vessants del coll fins arribar als penya-segats. Per pujar fins al cap cimal, passarem per l'esquerra deixant els penya-segats a la nostra dreta fins que trobem una canal de pujada, la qual està situada en la vessant que mira cap a Pollença. Cal memoritzar aquesta canal, ja que serà la que utilitzarem per baixar... i de baixada no és gens evident.

De retorn al coll de la casa de neu, iniciarem el descens cap a ses Figueroles per un caminoi que va entre la vegetació, però que no és difícil de seguir. Aquest caminoi ens durà a les ruïnes d'una casa coneguda com a sa Rota, prop de la qual hi ha una font.

Passada sa Rota, el camí esdevé més evident i baixa pel marge esquerre del comellar, creua el torrentó un poc més avall i continua pel marge dret, per enmig del pinar, fins a ses Figueroles.

Arribats a ses Figueroles, que quedaran a l'esquerra nostra, passarem dos portells, creuarem la torrentera i ens enfilarem per l'altre marge del torrent en direcció a un rotlo verd que veurem al davant.

Per pujar fins a la cresta de sa Capella Blava, ha de quedar a l'esquerra nostra un caminoi que ens portaria fins a Alcanella, i prendrem la línia de màxim pendent cap als penya-segats, en direcció a un esmorrell que es veu un poc a l'esquerra de la línia de pujada. És l'únic punt feble dels espadats.

En ser a l'esmorrell, anirem en direcció NE cap al cim de sa Capella Blava per la dreta de la cresta, seguint el pas que ens presenti menys dificultats. El vertader cim encara és lluny, i es caracteritza per tenir una gran fita que indica el punt més alt... no ens hem de deixar enganar pels falsos cims que trobarem abans.

Assolit el cim de sa Capella Blava, per baixar cap a Alcanella seguirem la cresta en direcció NE fins a arribar a un replà poblat d'alzines, que tindrem a la dreta. Des d'aquest replà, i sense deixar el caire de la cresta, arribarem a un marge: és la indicació que ja som en el pas den Bisquerra i que ens hem de desviar a l'esquerra, cap a una canal de baixada que es veu bastant empinada. La davallada per la canal no és difícil, però cal anar amb compte, sobretot si està banyada.

Arribats a l'alzinar, baixarem seguint la línia de màxim pendent fins a trobar un camí, que seguirem per l'esquerra fins arribar a Alcanelleta. D'allà mateix parteix un altre camí que ens portarà fins a Alcanella.

Per continuar el nostre itinerari, ens situarem a la part posterior de les cases i, mirant cap al Tomir, anirem per l'esquerra nostra fins a passar un portell.

Després del portell, agafarem un caminoi pla, en principi, que passa pel costat d'una pica de pedra. Més endavant creua una torrentereta i s'enfila pel marge esquerre del comellar (tal com el veiem de pujada). Més amunt, el caminoi es difumina i per això hi ha un seguit de fites i marques vermelles que ens ajuden a trobar la pujada correcta (hem d'estar alerta en arribar al pinar). Poc després, el caminoi s'uneix a un de més ample: partirem per l'esquerra. Aquest camí puja amb revolts successius fins que s'aplana en arribar a un collet. Hem d'estar alerta perquè, quan el camí fa un revolt pronunciat amb baixada cap a la dreta, ens hem de fixar en una fletxa verda pintada a la roca del davant que ens indica que hem de continuar cap a l'esquerra. Seguint aquesta indicació, creuarem, pocs minuts després, una paret i llavors el camí s'eixampla.

Aquest camí, si deixam de banda totes les desviacions secundàries que trobarem a dreta i esquerra, ens portarà fins a la carretera de Lluc. Tot just deu minuts ens separen del coll de sa Batalla.

*****************************************

ITINERARI 18

PUIG TOMIR PEL PAS DEL DIABLE

INFORMACIÓ GENERAL

Accés: En el Km 17'4 de la carretera C-710 de Lluc a Pollença, s'ha d'agafar la desviació a Manut i deixar el vehicle abans del portell de la possessió.
Dificultat: S'ha de posar especial atenció en el moment d'abandonar el camí vell de Lluc a Pollença, i també durant tot el tram fins al pas del Diable: és fàcil despistar-se. Si el pas està banyat, alerta amb les llenegades.

Recomanacions: Agafar aigua a Binifaldó, ja que no en trobarem fins a la font de ses Falgueres. Si hi ha boira l'itinerari es pot complicar molt... si tenim dubtes val més abandonar a temps i cercar altres rutes.
Duració: Prop de quatre hores de recorregut efectiu, que es poden convertir en moltes més, segons l'habilitat per trobar els passos.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Sortirem de la possessió de Manut pel camí asfaltat de l'embotelladora d'aigua de Binifaldó. Aquest camí ens condueix per un alzinar en què hi ha gran abundància d'estepa llimonenca. També hi podrem contemplar magnífiques formacions càrstiques (vegeu-ne l'itinerari del puig caragoler des Guix).

Un cop arribem a les cases de Binifaldó, en el mateix revolt a la dreta que fa el camí per anar a les cases, ens desviarem per un altre camí sense asfaltar que surt cap a l'esquerra indicat per una fletxa vermella i les lletres POL  i que és l'antic camí de Lluc a Pollença.

Passarem pel costat d'un magnífic exemplar d'alzina, anomenat alzina d'en Pere un dels pocs arbres de la nostra geografia qualificat com a Arbre Singular segons la Llei 6/91, de 20 de març, i catalogat en el BOCAIB núm. 84, de dia 10 de juliol de 1993.

Posteriorment, passarem pel portell que dóna accés a la possessió de Muntanya i començarem a baixar fent successius revolts. Deixarem a l'esquerra dues desviacions que condueixen a l'esmentada possessió i un porxo bastant gros.

Arribarem a un punt on hem de veure a la dreta nostra una balma de respectables dimensions coneguda com ses Covasses i després el camí passa per un antic portell, fa una volta a la dreta i un tram ben recte. És el punt clau en què ens hem de desviar de l'ample camí que hem seguit fins ara i entrar dins l'alzinar de la dreta nostra i cercar-hi unes fites que no són gaire evidents. Hem d'anar amb compte!

Un cop localitzades les fites, ens conduiran costa amunt amb tendència a anar cap a l'esquerra. D'aquesta manera arribarem a una rosseguera, la qual hem de remuntar fins que una gran fita ens indiqui que hem de passar a l'altre costat. Sempre seguint les fites travessarem un llom rocós i apareixerà una segona rosseguera. Aquesta vegada no la travessarem, sinó que hi pujarem per la dreta fins a la seva part superior.

Un cop som dalt la rosseguera, haurem de posar molta atenció a les fites, les quals ens guiaran cap amunt i a l'esquerra fins al pas del Diable.

El pas consisteix en una empinada canal en què hi ha un petit bloc empotrat. Per superar el pas, ens enfilarem per les roques de la dreta seva. Un cop som dalt, per una vira horitzontal poblada de càrritx arribarem a una altra canal -més petita- i que també està poblada de càrritx i d'aquí sortirem a un segon replà.

Haurem arribat així al pendent que ens ha de conduir al cim del Tomir. El coster és llarg i pronunciat; cal prendre-s'ho amb calma, ja que encara ens queda molt de desnivell per superar. Hem de pensar que a Tramuntana el cim sempre és darrere d'allò que sembla que és el cim o, per dir-ho d'una altra manera, fins que no vegem el vèrtex geodèsic no podem estar segurs d'haver-hi arribat.

Des del cim, i una vegada que haguem recuperat l'alè que havíem perdut per algun lloc de la pujada, sortirem en direcció a Binifaldó, és a dir, cap al cim secundari, però ens hem de desviar a la dreta un poc abans d'arribar-hi. D'aquesta manera davallarem el coster, mantenint la direcció del puig Major-es Castellots que veurem al fons. Per poc que ens hi fixem, descobrirem unes fites que semblen estar a la vorera d'un penya-segat que s'intueix a l'altre costat indicant aquesta direcció .

Les fites ens aniran desviant cap a la dreta davant hem de tenir el puig Caragoler de Femenia a la vegada que el terreny guanya verticalitat sense arribar a ser compromès: és l'anomenat pas de sa Paret.

Arribarem d'aquesta manera a la part superior d'una paret -que fa partió entre les possessions de Binifaldó i Muntanya-, la travessarem cap a la dreta en direcció a una rosseguera evident. Baixarem per la rosseguera fins al final, punt en què haurem de cercar un poc a l'esquerre la font de ses Falgueres, fàcilment identificable per l'abundància d'aquest vegetal al voltant.

Des de la font surt un caminoi cap a l'esquerra en direcció a una paret, la qual no hem de travessar en cap moment. El caminoi està molt envaït per la vegetació; però, com ja hem dit abans, va passant sense allunyar-se gaire de la paret i mai no arriba a traspassar-la. Seguint aquestes indicacions, entrarem dins el pinar que, més avall, és substituït per l'alzinar. Aquí el caminoi es fa més evident i esdevé un camí de debò.

Aquest camí surt al camí vell de Pollença a Lluc, a l'altura del portell que separa les possessions de Muntanya i Binifaldó, des d'on anirem sense cap problema fins a Binifaldó i, després, a Manut.

************************************************

ITINERARI 19

SES BASSES DE MORTITX

INFORMACIÓ GENERAL

Accés: L'excursió comença en la desviació a Mortitx, en el Km 10'8 de la carretera C-710 de Pollença a Lluc.
Dificultat: És particularment dur l'ascens per la coma de ses Truges. En època de pluges, pot ser problemàtic el tram comprès entre l'entreforc amb el torrent de Mortitx i la coma de ses Truges. En flanquejar el gorg de bec d'Oca s'ha d'anar amb compte si la roca està banyada.
Recomanacions: Atesa la dubtosa potabilitat de l'aigua que hi ha en molts de punts de l'itinerari, és convenient de portar-ne. Paissatge càrstic interessant: no oblidar-se de portar la cambra fotogràfica.

Duració: Poc més de tres hores de recorregut efectiu.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Entrant pel camí de la possessió de Mortitx, seguirem pel camí principal sense agafar cap desviació. Deixarem, doncs, unes pistes de tennis a l'esquerra nostra i seguirem davallant cap als camps de conreu. Més avall el camí fa dos revolts seguits i arriba a una bifurcació: agafarem el camí de la dreta i quedarà a l'esquerra nostra un camp poblat d'abatzers.

El camí segueix recte i pla fins a arribar a un portell amb un botador a la dreta. D'aquesta manera entrarem dins un camp d'oliveres, seguirem pel camí, trobarem una petita torrentera i hem de passar al marge esquerra d'aquesta. Encara que no ho sembli, aquesta torrentereta és la que després es convertirà en el fantàstic escenari geològic del torrent fondo de Mortitx.

Arribarem a un punt on el camí fa un revolt a l'esquerra en un pendent no gaire accentuat. Aquí hem d'estar molt alerta d'una fita que hi ha a la dreta i d'uns rotlos verds pintats a la roca: hem de passar pel mig d'aquestes indicacions. Això és el punt més tèrbol de l'itinerari, per la qual cosa hi hem de posar molta atenció.

Quan ja hem deixat el camí principal, que va a les basses de Mortitx, trobarem un caminoi que passa per una torrentereta i, travessant un camp d'estepa llimonenca, s'encamina a una escletxa que veurem en el roquissar de la dreta nostra.

Ultrapassada la gran escletxa, s'inicia una torrentera per on realitzarem el descens. Farem alguns trams de la davallada pels marges del torrent i d'altres pel mig del jaç. Quan la torrentera s'eixampla, arribarem a la confluència amb el torrent de Mortitx, el qual ens arribarà per l'esquerra conformant un entreforc de torrents.

Seguint pel llit del torrent, arribarem a un primer gorg que hem de flanquejar per la dreta, poc més endavant trobarem un altre gorg més petit que passarem per l'esquerra, fent un flanqueig no tan compromès com l'anterior.

Continuarem per dins el torrent, hem de deixar a la dreta una fletxa verda, que ens indica el camí cap al rafal d'Ariant, i arribarem a una surgència d'aigua dins el torrent mateix -es tracta de l'aigua més fiable que trobarem per beure en tot l'itinerari-, just després de la qual trobarem un magnífic gorg just per sota d'una prominència rocosa coneguda com a bec d'Oca.

El gorg es flanqueja per l'esquerra, aprofitant uns petits esglaons picats a la roca: hem de posar-hi molta d'atenció si la roca està banyada. Superada la zona més conflictiva, passarem a la dreta del torrent un poc abans d'arribar a un plataner que creix enmig d'un joncar, i després haurem de torna a entrar dins el jaç del torrent.

D'aquesta manera arribarem a una zona del torrent que ja és impracticable, a l'esquerra veurem un comellar ascendent: és la coma de ses Truges, per la qual ens enfilarem seguint sempre pel marge esquerre, ja que en el de la dreta hi ha un esquetjar espectacular.

En la part superior de la coma de ses Truges, trobarem un seguit de fites que ens desviaran a la dreta de l'eix del comellar, en direcció a un crull de roca que s'enfila cap a la dreta. Arribats al crull, passarem pel costat d'una pica petita d'aigua, després de la qual ens haurem d'enfilar amb tècnica d'adherència per sobre d'una roca pelada en forma de cúpula, la qual té en la part superior una roca clavada verticalment.

En la part superior de la cúpula rocosa, les fites ens desviaran cap a l'esquerra i arribarem pocs minuts després al peu d'un coster de càrritx en fase de repoblació de pins i alzines. En aquest punt, sense guanyar gaire altitud, ens dirigirem cap a un dels collets que tindrem ben davant, després dels quals trobarem el camí principal de ses basses de Mortitx.

Ja no ens quedarà, doncs, més que seguir aquest camí cap a la dreta, en sentit clarament descendent, fins a arribar a les basses de Mortitx.

Per sortir de les basses cap a Mortitx, tornarem enrere pel camí ample, que no ofereix cap mena de dificultat d'orientació fins a la possessió.

El camí de principi fa una pujada forta, passa per les proximitats de Lavanor i, després, travessa el torrent de ses Comes on hi ha un petit embassament. Posteriorment baixa fent un parell de revolts i s'endinsa per l'olivar on hem començat l'excursió.

Des d'allà, i sempre seguint aquest camí evident, arribarem a les cases de Mortitx, fent de tornada el mateix camí de quan hem començat aquest itinerari.

***********************************************

ITINERARI 20

SERRA DEL CAVALL BERNAT

INFORMACIÓ GENERAL

Accés: Travessar el port de Pollença en direcció a Formentor. L'itinerari comença on hi ha dues fileres de pins grans a l'esquerra nostra, just després d'un supermercat.
Dificultat: Itinerari molt aeri, no apte per als qui pateixen vertigen. Alguns trams són delicats i s'hi ha d'anar amb molt de compte. Qualsevol inclemència meteorològica en pot incrementar enormement la dificultat.
Recomanacions: Abandonar si fa vent o hi ha possibilitats de tempesta amb acompanyament elèctric. Avaluar molt bé les aptituds dels membres del grup, tant les físiques com les psíquiques, ja que l'itinerari les posarà ambdues a prova. Portar aigua.
Horari: Prop de quatre hores efectives, encara que l'horari es pugui dilatar molt en funció del nombre i preparació dels membres del grup.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Les dues fileres de pins ens indiquen el traçat de l'antic camí de la possessió de Bóquer, a la qual accedirem per un camí ample sense cap problema.

Passada la possessió, el camí puja fins a un petit collet on hi ha uns grans blocs en què es practica l'escalada. Després de la zona dels blocs, ens hem de fixar en una paret de pedra seca que creua transversalment la vall de Bóquer i, just passada aquesta paret, ens desviarem del camí que du a la cala de Bóquer -cap a l'esquerra-, farem un gir de cent vuitanta graus, com si volguéssim tornar al port de Pollença, creuarem la paret esmentada per un portell i anirem cap a la torrentera -dreta-, deixant a la dreta nostra uns grans blocs rocosos: d'aquesta manera caminarem en direcció a una paret provista de reixeta, que hem de travessar per un portell petit.

A partir d'ara farem la pujada amb tendència a anar cap a l'esquerra nostra. No hi ha camí ni fites, per la qual cosa hem de cercar els llocs més accessibles del fort pendent i deixarem les parets més abruptes a la dreta nostra. Tot d'una trobarem les restes de construccions navetiformes que no hem d'esbaldregar, probablement de l'època pretalaiòtica.

Seguint aquesta direcció, passarem per un collet on hi ha un cartellet. Un poc més amunt, quan ja donem vista sobre els grans cims de Tramuntana, hem de girar a la dreta en la primera oportunitat sempre pujant i prendrem cap a la serra del Cavall Bernat. Una fita ens indica que hem de fer una petita grimpada, després de la qual deixarem uns espadats a l'esquerra i travessarem cap a la serra que tenim just a l'enfront: haurem arribat així, per primer cop, al tall de la cresta.

Ara trobarem el seguit de fites de la ruta normal de la serra, que ja no deixarem fins al final. Aquestes fites van cercant els punts febles de la cresta, els quals solen estar netament a la dreta del tall. Cal indicar que, si optam per continuar ben pel damunt de la cresta, no sols se'ns complicarà moltíssim l'itinerari, sinó que, a més a més, augmentarà de manera significativa la durada de l'excursió.

En arribar al primer ressalt important, les fites l'esquiven per la dreta i després podrem accedir al cim amb una petita grimpada. Seguint les indicacions de les fites, arribarem al punt clau del recorregut: el forat, el qual no veurem, ja que està per sota de les roques que tenim just al davant. Passar-hi per dalt implica una petita grimpada i posar a prova el nostre vertigen, passar-hi per baix -hi ha alguna fita- implica un pas arriscat que no aconsellam si no veiem ben clara la seqüència de moviments. Si tenim dubtes, és millor esquivar l'obstacle per baix i reprendre el seguit de fites un cop superada la zona del forat.

Les fites, després de passar per sobre d'una delicada vira, ens portaran a un coll, en el qual tenim l'oportunitat d'abandonar aquest recorregut i davallar a la vall de Bóquer per un tirany indicat amb fites. Si continuam el nostre itinerari, una forta pujada amb una grimpada final ens durà fins al punt més elevat de la serra, conegut amb el nom de Cavall Bernat.

A partir d'aquí, la vegetació de cada cop es fa més escassa i el recorregut esdevé més espectacular. Arribarem a la darrera punta de l'itinerari, el morro de Bóquer, a través d'un terreny de trànsit difícil, en què seran necessàries successives grimpades i haurem de cercar sempre el punt més feble d'aquest tram tan aeri. La recompensa final és un dels cims més encisadors de tot Tramuntana.

Per davallar no retornarem al Cavall Bernat, sinó que anirem perdent altitud a poc a poc, mantinint sempre la direcció del coll on està situada la font de la Cala. El terreny no ens oferirà gaire opcions per poder triar i, si hem mantingut correctament el nostre punt de mira en el coll, hi arribarem sense haver de pujar ni un sol metre.

Una vegada som a la font, tindrem l'opció de davallar fins a la cala o regressar a les cases de Bóquer i el port de Pollença. En ambdós casos un camí evident ens hi portarà sense cap risc de perdre'ns.