20 Itineraris XII

Aquí trobareu les excursions de la 16 a la 20 del llibre 20 Itineraris alternatius per la serra de Tramuntana (III) .

Els itineraris apareixen tal com els vaig publicar en el seu moment, i tots sabem que, des d'aleshores, l'accés a la Serra ha sofert canvis.
És per això que no ens feiem responsables si en alguna de les rutes trobau l'accés restringit, o si han canviat les senyes d'identificació dels indrets.

ITINERARI 16

ELS PENYA-SEGATS DE SON NEBOT

INFORMACIÓ GENERAL

• Accés: Iniciarem l'itinerari en l'aparcament del restaurant d'Escorca, on podem deixar el vehicle, sempre que no sigui en l'esplanadeta que hi ha davant del portell de la possessió.
• Dificultat: Es concentra en dos punts de l'itinerari, el fort pendent que hi ha des de la font Nova fins les cases de neu d'en Galileu, i la localització de la baixada al collet que hem assenyalat en el croquis.
• Recomanacions: En aquesta ocasió, atesa la poca dificultat tècnica i la curta durada d'aquest itinerari, hem de gaudir tranquil·lament de les magníficques panoràmiques que se'ns oferiran, per la qual cosa convé no triar dies boirosos.
• Desnivell acumulat: 560 metres.
• Duració: Un poc més de dues hores i mitja de recorregut efectiu.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Sortirem des de l'aparcament del restaurant per la carretera en direcció a Lluc. Prest veurem que ens arriba per la dreta un camí de terra (el camí vell Sóller-Lluc), després del qual la carretera fa una corba a la dreta; en arribar a aquest punt sortirem de la carretera, creuarem una paret seca i anirem a cecar una antiga canaleta que veurem per dins de l'alzinar.

Aquesta canaleta (que actualment es troba entubada) travessa alguns camins, després una paret seca i finalment arriba fins a la mina de la font Nova. A partir de la font, ja sense camí, anirem pujant pel mig del comellar fins que arribem a la part inferior d'una rosseguera. Arribats a aquest punt, si miram costa amunt, veurem que el pendent es divideix en dos empinats comellars: nosaltres seguirem el de la dreta.

Així com pujam la rosseguera s'estreny fins a convertir-se en un estret pendent que va girant cap a la dreta. Aleshores sortirem d'aquest pendent per l'esquerra a la primera oportunitat, i ens situarem en els empinats costers que dominen la rosseguera que hem pujat.

Ara continuarem la pujada amb tendència a anar girant a l'esquerra, i passarem pel costat d'un grup de quatre alzines, deixant a la dreta unes quantes pomeres bordes que hi ha per les parets. El pendent es va accentuant (encara més!) a mesura que ens acostam a la part superior d'una canal amb blocs de roca, que ens obligarà a fer alguna grimpadeta, i quan sembla que no hi ha sortida ens apareix un petit marge que ens indica que les dificultats estan a punt d'acabar-se.

Uns metres més amunt del marge, el terreny es replana sensiblement i arribarem en pocs minuts a la casa de neu d'en Galileu.

En ser a les cases, girarem a la dreta i anirem vorejant les parets de la carena de sa Mola, que ens quedaran a l'esquerra (hi ha una mica de tirany). En arribar als altiplans superiors, girarem a l'esquerra amb la intenció d'enfilar-nos sobre la carena. Un cop a dalt, baixarem per l'altre costat per un coster de càrritx en direcció a la casa de neu situada a ponent del coll des Telègraf.

En arribar a la casa de neu girarem a la dreta i baixarem pel comellar que es dirigeix al puig Major. En aquesta baixada trobarem alguna fita de tant en tant i algun rastre de tirany, els quals ens condueixen pel marge esquerre del comellar. D'aquesta manera arribarem a un collet on hi ha una era al costat d'un porxo.

A partir del porxo continuarem amb direcció al puig Major mantenint l'altitud. D'aquesta manera arribarem a un lloc on hi ha un grup d'alzines que creixen en mig d'una zona fortament carstificada i, quan vegem que el pendent baixa bruscament, girarem a la dreta amb la intenció de vorejar els penya-segats que cauen per sobre de l'alzinar de Son Nebot.

Seguint aquesta direcció, anirem baixant fins arribar a una torrentereta, que és el preludi del salt impressionant de s'Embotelladora (els pagesos de la zona li diuen es Pixarell).

Passada la torrentereta, ens enfilarem per l'altre vessant, travessarem una esplanadeta, ens enfilarem per un coster d'aritja en direcció a un grup d'alzines i, en arribar-hi, veurem un escaló rocós que té una pomera borda en la paret mateix. Aleshores, passarem per sota de la pomera borda, farem una breu pujada i, en arribar a un grup d'alzines, haurem d'estar molt pendents a l'esquerra nostra, ja que no serem gaire lluny de trobar una paret seca amb una antiga filferrada que hem de travessar. Una breu però empinada baixada ens deixarà en un collet situat sobre un esperó.

Des del collet iniciarem el descens pel vessant d'Escorca, per una forta baixada pel mig de l'alzinar. D'aquesta manera, sense gaire problemes, arribarem a uns camps de conreu que vorejarem per l'esquerra per un camí que haurem trobat en arribar-hi.

Aquest camí va baixant fent un parell de revolts i es bifurca en arribar a prop d'una sitja, on seguirem l'opció de la dreta. Aquesta opció es dirigeix als camps de conreu però no hi hem d'entrar, sinó que, en arribar a la paret seca que tanca els camps, ens desviarem a l'esquerra i continuarem vorejant-los. D'aquesta manera trobarem un altre camí, menys marcat que els anteriors, que voreja els camps pel vessant d'Escorca. Seguint aquest camí deixarem a la dreta un esbaldrec en la paret seca i, en arribar al costat d'una sitja, veurem que per l'esquerra puja un altre camí; nosaltres el seguirem en sentit descendent.

Aquest antic camí de carro va baixant fent algunes ziga-zagues fins el camí vell Sóller-Lluc. Ara ja sols ens queda seguir-lo cap a la dreta i arribarem al punt d'inici d'aquest itinerari.

**********************************************

ITINERARI 17

ELS BALCONS DE SA FOSCA

INFORMACIÓ GENERAL

• Accés: Deixarem el vehicle en l'esplanada del restaurant d'Escorca, però que no quedi davant el portell de la possessió.
• Dificultat: Itinerari molt complicat on manquen punts de referència clars. Particularment complicat és el tram en què anam vorejant el jaç del torrent del Gorg Blau per la dreta. Algun tram aeri ens pot plantejar problemes. La particular orografia d'aquest itinerari pot fer augmentar-ne sensiblement la duració.
• Recomanacions: Hem de portar aigua. També convé portar una petita corda de seguretat. Evitarem els dies ombrívols i humits, ja que la roca banyada n'augmenta sensiblement la dificultat. Si no coneixem bé aquests indrets, cal preveure un dia complet d'activitat
• Desnivell acumulat: 408 metres.
• Duració: Quasi tres hores i mitja de recorregut efectiu.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Sortirem des del restaurant d'Escorca per la carretera en direcció a Sóller. Deixarem a l'esquerra la Casa Nova d'en Janer, després passarem pel mirador, més envant deixarem a la dreta Cas Garaus i, en arribar a l'hectòmetre 7 del quilòmetre 27, just després d'una corba a l'esquerra de la carretera, botarem la paret de la dreta i entrarem en una zona de marjades.

Travessarem aquesta zona de marjades descendents fins al punt en què comença l'alzinar on, mantenint la direcció en què hi hem arribat (direcció al puig Major), passarem per l'esquerra d'un bloc de roca que en té un altre damunt com si fos un capell. Just passat el bloc, entrarem en una esplanadeta on s'inicia un tirany que ens va desviant a la dreta i atravessa una paret de pedra seca.

Un poc després de la paret travessarem una sitja, punt on ens hem de desviar a l'esquerra, deixant a la nostra les restes d'un camí ascendent. De fet hi ha (o hi havia) una fita que així ens ho indica.

D'aquesta manera trobarem les restes d'un camí molt deteriorat que inicia el descens cap al torrent del Gorg Blau, que ara ens queda a l'esquerra. Aquestes restes de camí davallen fent algunes ziga-zagues i acaben desapareixent per complet. El descens fins al jaç del torrent finalitza per un pendent rocós; en cap cas hem d'agafar un camí que dugui sentit ascendent, encara que ens sembli més evident.

En ser en el jaç prendrem cap a la dreta, en principi sense complicacions, fins que arribem a un tram de caos que superarem per l'esquerra per una zona d'abatzers. Després d'aquesta zona continuarem el descens més o menys pel mig del jaç fins arribar a una espècie d'entreforc: el torrent de l'esquerra és el que davalla de Cals Reis i el de la dreta el del Gorg Blau.

Seguirem pel mig del jaç fins arribar a una zona on veurem que hi ha unes estalactites calcàries a l'esquerra; aleshores sortirem per l'esquerra del jaç i anirem a passar just per baix d'un bloc de roca desplomat que té una alzina al mig.

Passat el bloc, trobarem rastres de tirany que seguirem unes desenes de metres fins arribar a un punt on veurem, a l'altra banda del jaç, una alzina i, més a prop, un lloc on la roca té forma de "U". Aleshores travessarem el jaç del torrent i ens enfilarem a la "U" de roca.

En arribar-hi ens trobarem amb el pas més tècnic de tot l'itinerari. De fet, si ens hi fixam veurem que en la part dreta de la "U" hi ha unes pedres col·locades a terra de forma que ens faciliten la superació d'aquest pas. No és ni molt alt ni molt vertical, però l'absència de preses on poder-se agafar amb seguretat el converteix en tècnicament complicat.

Superat el pas, passarem per la part inferior d'un bloc de roca, i poc després per baix d'una alzina. Més envant travessarem per sota d'un filferro rovellat, després del qual ens trobarem amb un altre pas que, sense ser tècnicament difícil com l'anterior, farà dubtar a més d'un membre del grup; consisteix en l'ascensió per un estreta esquerda poblada de càrritx que té a l'esquerra una timba més que respectable sobre el jaç del torrent. Cal anar amb compte.

Superat aquest pas sortirem a una esplanadeta, passarem per sota d'una roca desplomada (dreta) i ens toparem amb un forat a terra per on ens hem de ficar.

Després del forat grimparem pels blocs de la dreta —de fet no hi ha altra opció— i passarem per sobre d'una sèrie de pedres col·locades que constitueixen un dels passos artificials més impressionants de Tramuntana.

Superat aquest pas sortirem a una rosseguereta on hi ha una alzina, la rodejarem deixant-la a l'esquerra. D'aquesta manera trobarem rastres d'un tirany que deixa a l'esquerra una inversemblant sitja penjada per sobre dels penya-segats del torrent, i es dirigeix cap a un grup d'alzines que tindrem just davant.

Travessarem el grup d'alzines amb tendència a fer-ho en diagonal ascendent a la dreta, i anirem a passar per sota de les penyes de la dreta. D'aquesta manera arribarem a una espècie de circ, que hem d'atravessar per un cingle de càrritx —on hi ha un cirerer de pastor de respectables dimensions—, en direcció a una petita paret de pedra seca que veurem a l'altre costat. Abans de travessar el cingle cal que ens fixem, en la part superior del roquissar que hi ha per sobre de la petita paret (i per sota d'un cingle de pins), amb una heura a la dreta de la qual hi ha una alzina. La nostra intenció és enfilar-nos pel roquissar que hi ha per sobre de la paret i anar a parar més o menys a mig camí entre l'heura i l'alzina, allà hi ha un pas que permetrà enfilar-nos fins el cingle de pins.

Així doncs, travessarem el cingle de càrritx i ens enfilarem per l'empinat roquissar, on haurem d'emprar les mans en més d'una ocasió, fins arribar al punt esmentat. En aquest lloc haurem de localitzar un petit marge que ens permetrà pujar a un empinat coster que puja en diagonal cap a la dreta, en fort pendent, cap a l'alzina que hem vist des de abaix. En arribar a l'alzina, la rodejarem, deixant-la a l'esquerra, i continuarem la forta ascensió per sota dels penya-segats que ens quedaran a la dreta.

D'aquesta manera arribarem a uns replans poblats de pins (el cingle de pins que havíem vist des de baix), situats molt a prop de la carretera. Travessarem aquests replans seguint una direcció més o menys paral·lela a la carretera, que ens quedarà a la dreta, fins arribar a una paret seca amb una reixeta que haurem de botar. Després de la paret continuarem per un comellaret de marjades amb oliveres, després passarem una altra paret dotada de la corresponent reixeta. En ambdues reixetes és evident el lloc per on s'ha de botar.

Passada la segona paret entrarem en una zona de marjades amb abundant vegetació que ens han de portar, mantenint la mateixa direcció, fins al porxo Esbucat, el nostre proper objectiu, que veurem just abaix de s'Esquerda.

En arribar al porxo Esbucat, el deixarem a l'esquerra i creuarem una paret de pedra seca mig esbaldregada. En començar a baixar per l'altra banda de la paret (en direcció al puig Roig) ens fixarem que a l'esquerra hi ha un cirerer de pastor i, darrera, un ullastre. En aquest punt inicarem l'ascensió a s'Esquerda.

Superat el pas inicial, passarem pel mig d'un passadís obert entre roques —a la dreta del qual hi ha un bloc que ningú sap com s'aguanta—, després ens enfilarem per una altra obertura que veurem a la dreta, com si volguéssim deixar el tall de la cresta a l'esquerra. Farem la pujada fins al tall de la cresta per l'esquerra d'una mata on sembla que hi ha unes pedres col·locades per facilitar el pas.

En ser dalt, seguirem la cresta cap a un ullastret que veurem en direcció al puig Roig. Passarem pel costat de l'ullastret, i després girarem a la dreta, passarem per un collet de roca i anirem a l'altre costat de la cresta; girarem a la dreta com si volguéssim tornar enrere i, en arribar al tercer bruc, girarem novament a l'esquerra i baixarem, en un descens bastant incòmode, en direcció a un coll que separa els dos cims principals.

Passat el coll, ens enfilarem per l'altre costat i farem la pujada fins al punt culminant rodejant el capcurucull per la dreta.
Per al descens tornarem fins al coll que separa els cims principals i, en arribar-hi, girarem a l'esquerra. Baixarem per uns blocs de roca i anirem a passar per un passadís que veurem en direcció al torrent de Lluc. En sortir d'aquest passadís, tindrem a la dreta una gran mata darrera de la qual hi ha un ullastre. Rodejarem ambdues plantes deixant-les a l'esquerra.

Superat el pas de l'ullastre, girarem a la dreta i anirem a passar per un cingle de càrritx i ullastres i després, sense perdre gaire altitud, seguirem de forma horitzontal fins que ens topem amb el camí que davalla cap a l'esquerra en direcció a la rota d'en Negre.

Seguirem el camí en descens, fent successives ziga-zagues, fins que, més prest o més tard, desapareix dins d'un mar de càrritx i argelagues. Aleshores seguirem el descens mig per rastres de camí mig a la valenta, procurant fer-ho per l'esquerra del comellar.

En arribar a la zona de marjades amb menys pendent, ens haurem de fixar que hi ha dos porxos (ens hi haurem de fixar bé): un, just abaix dels penya-segats de s'Esquerda, i un altre, a la seva dreta. El nostre objectiu és anar al de la dreta. Un cop en el porxo, seguirem en direcció Cosconar, travessarem el torrent des Horts i ens enfilarem per l'altre vessant, que està molt carstificada i cal anar amb compte.

Així, doncs, pujarem per l'altra vessant fins que vegem el coster i el camí que puja a Escorca. Aleshores cercarem un pas més o menys còmode (per aquí n'hi ha ben pocs) i anirem en direcció al camí sense perdre gaire altitud.

En ser en el camí, ja sols ens queda una mitja horeta de pujada fins a Escorca, que després dels indrets per on hem anat en el decurs d'aquesta excursió, ens semblarà un camí de roses.

***************************************************

ITINERARI 18

PAS DE S'ARGOLLA

INFORMACIÓ GENERAL

• Accés: Deixarem el vehicle en l'aparcament del restaurant d'Escorca, sense ocupar en l'esplanadeta que hi ha davant del portell de la possessió.
• Dificultat: Iitinerari complicat on manquen en molts de casos punts de referència clars. Qualsevol inclemència meteorològica n'incrementa significativament la dificultat, sobretot la forta insolació. El pas de s'Argolla pot presentar problemes de vertigen a més d'un membre del grup.
• Recomanacions: Hem de portar prou aigua. Tampoc hi és de més portar una petita corda de seguretat per superar el pas. Si podem disposar de combinació de vehicles, hi ha la possibilitat d'acabar l'excursió en el Nus de sa Corbata. Hem de posar atenció a la zona carstificada que hi ha just després del pas.
• Desnivell acumulat: 800 metres.
• Duració: Un poc més de quatre hores de recorregut efectiu.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Començarem aquest itinerari baixant al torrent de Lluc pel camí habitual. Per això creuarem el portellet que hi ha dacant el restaurant d'Escorca, i baixarem cap als camps de conreu d'aquesta possessió. Anirem vorejant els camps, que ens queden a l'esquerra, fins que, en passar per sobre d'una sitja, el tirany que seguim gira cap a la dreta. Aleshores trobarem unes quantes fites bastant grosses que ens aniran desviant a l'esquerra; deixarem a la dreta un artístic forat en la roca, i iniciarem definitivament el descens per un camí ben marcat que ens conduirà fins al jaç del torrent de Lluc.

En arribar al llit del torrent, el seguirem un centenar de metres, fins que vegem que en el marge esquerre s'inicia un tirany. Aquest tirany ens conduirà sense cap entrebanc fins a s'Entreforc.

Arribats a s'Entreforc, ens enfilarem pel marge dret del torrent per un lloc indicat amb marques de pintura verda i fites. Seguirem el traçat d'un tiranyet que ens conduirà fins al primer pas, després del qual baixarem per sobre dels grans blocs de sa Llosa. En posar els peus novament sobre el jaç del torrent, baixarem per dos passos seguits situats en el costat esquerre del torrent.

Superats aquests passos, i quan encara som dins d'una zona de blocs grossos, ens fixarem en un coster de càrritx situat en el marge esquerre del torrent. Aquest coster ens indica, més o menys, el lloc on hem de deixar el jaç del torrent de Pareis i iniciar l'ascens, a dins d'una zona poblada de boixos.

La nostra intenció és pujar per un fort pendent, que en més d'una ocasió ens obligarà a progressar amb l'ajut de les mans, fins arribar a un cingle de càrritx que s'estén cap a la dreta, per sota d'unes balmes roges.

La pujada és dura i no permet de badar gaire fins arribar al cingle de càrritx. Un cop en el cingle, ens anirem desplaçant cap a la dreta en direcció a un retallat esperó, que és on hi ha el pas. En arribar a l'esperó cercarem el pas més factible per enfilar-nos-hi, que és a la dreta d'un petit ullastre; no és difícil, però en posar el peu a sobre de la cresta veim la timba de l'altre costat, fet que pot fer recular a més d'un.

Superat aquest pas trobarem l'argolla que li dona nom, que pot servir per assegurar el pas dels més porucs.

Després anirem pujant seguint la línia de màxim pendent per un indret molt carstificat i incòmode, on tampoc podem badar.

Finalment el terreny esdevé més transitable alhora que trobarem alguna fita. Si anam seguint les fites, arribarem al Nus de sa Corbata.

De tota manera hi ha una altra opció que és la següent: superada la part més incòmode del carst, procurarem pujar en diagonal cap a l'esquerra, i anirem a passar per sota dels espadats que tindrem a l'esquerra. Mantindrem aquesta direcció fins que vegem un collet a l'esquerra que hem de travessar. Passat el collet, arribarem a una esplanada de càrritx, on girarem a la dreta.

A partir d'aquest punt la nostra intenció és anar pujant en diagonal cap a l'esquerra, i passar just per baix de la punta més alta que tenim a l'esquerra, abandonant unes marques de pintura vermella que hauran aparegut, les quals ens menarien al Nus de sa Corbata.

D'aquesta manera arribarem a un collet travessat per una paret seca, darrere la qual veurem, molt a prop, la carretera de sa Calobra. Aleshores girarem a l'esquerra i passarem per un collet situat a l'esquerra de la bretxa per on passa la carretera. A l'altra banda del collet trobarem la baixada pel vessant de cals Reis. Aleshores començarem a baixar en diagonal cap a la dreta i anirem a parar a sobre d'un llom que separa dues cometes.

Des del llom, i quan ho vegem factible, seguirem el descens en diagonal a la dreta, travessarem una paret seca, i creuarem la torrentereta que davalla des de cals Reis en un lloc on hi ha una torre d'electricitat al costat d'una alzina, que deixarem a l'esquerra. Mantenint aquesta direcció trobarem un pas de baixada al torrent que ve des de la font de s'Escudella.

Arribarem al jaç del torrent just als peus d'un salt on hi ha un gorg, seguirem el torrent uns quants metres i sortirem quasi tot d'una per la dreta, per un pas on veurem que hi ha pedres compostes. Aquest pas ens du a un replanet després del qual seguirem més o menys peu pla fins a trobar un pas de baixada al torrent que tenim a l'esquerra (el del Gorg Blau). Trobarem aquesta baixada en arribar a un bosquet d'alzines.

Baixarem pel jaç unes desenes de metres i sortirem per la dreta en trobar un empinat pendent de roca. Superat el pendent, trobarem rastres de camí que ens permetran pujar fins arribar a una petita esplanadeta on, a la dreta, hi ha una sitja i, a l'esquerra, els revolts d'un antic camí de ferradura. No seguirem el camí, sinó que travessarem la sitja i, no gaire més lluny, sortirem a una zona de marjades que anirem pujant fins arribar a la carretera. Ara ja sols ens queda una mica de paciència per arribar fins a Escorca.

********************************************

ITINERARI 19

VOLTA A LA SERRA DE SES FARINES

INFORMACIÓ GENERAL

• Accés: Hem de deixar el vehicle en l'aparcament del restaurant d'Escorca, però que no quedi en l'esplanadeta que hi ha davant del portell de la possessió.
• Dificultat: Itinerari que recorre un terreny on la progressió és molt complicada. Cal destacar la dificultat per trobar el punt exacte en què hem d'abandonar el jaç del torrent de Pareis, i la ubicació del pas de n'Alís.
• Recomanacions: Hem de portar prou aigua i evitar els dies de molt de sol. Per la coma de ses Cases no podem badar gens, ja que si anam a parar per dins de l'esquetjar en podem sortir mal parats. Convé no fer aquest itinerari els dies de boira.
• Desnivell acumulat: 777 metres.
• Duració: Quatre hores, aproximadament, de recorregut efectiu.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Iniciarem el nostre itinerari en el portell que hi ha just davant del restaurant, a l'altra banda de la carretera, és a dir, per la baixada normal del torrent de Pareis.

Pocs metres després arribarem als camps de conreu. En principi, anirem vorejant la paret de pedra seca, que ens ha de quedar a l'esquerra, més endavant travessarem un portell amb barrera metàl·lica, que normalment està obert i després farem un gir de noranta graus a l'esquerra.

Passats un centenar de metres, el tirany que seguim se separa dels camps de conreu i gira a la dreta. Haurem d'estar alerta perquè, en arribar a una gran fita, hem de fer un gir de noranta graus a l'esquerra en direcció als penya-segats, on prendrem novament a l'esquerra i iniciarem el camí que ens deixarà en el jaç del torrent de Lluc.

Un cop en el jaç el seguirem uns metres i cercarem per l'esquerra un tirany que ens traurà del torrent fins a arribar a s'Entreforc.

En arribar a s'Entreforc, seguirem el jaç del torrent de Pareis i, quasi tot d'una, anirem a cercar un tirany que s'enfila per la dreta per estalviar‑nos el caos de roques d'aquest tram. El tirany ens conduirà fins a un primer pas: una encletxa que davalla pel costat dret i, després, per sobre de grans blocs (sa Llosa) i acaba altra vegada dins del jaç. A continuació farem dues desgrimpades, quasi seguides, per l'esquerra del llit del torrent, després de les quals seguirem un tram més del jaç i cercarem una fita a la dreta del torrent per estalviar‑nos un altre tram de blocs i, més endavant, retornarem al torrent.

Seguirem un bon tros per dins del torrent, que ara és pràcticament pla, sempre pendents de cercar, pel costat dret, la primera oportunitat d’enfilar‑nos‑hi. Cal posar‑hi molta d'atenció, ja que l'inici de la pujada és el primer tram clau de l'excursió. Trobarem la pujada després de vint‑i‑cinc minuts de marxa efectiva, comptats des de s'Entreforc.

Si hem encertat la pujada ens adonarem de per què, a una desena de metres del jaç del torrent, hi ha una fita... de tota manera per aquests indrets tampoc tindrem gaire més opcions per triar.

La pujada, un cop fora del jaç del torrent, és forta i cal prendre‑se‑la amb calma. Seguirem sempre les fites i la lògica del terreny, de principi per la línia de màxim pendent, però les fites no es torbaran a desviar‑nos cap a l'esquerra, deixant a mà dreta els penya‑segats. D'aquesta manera arribarem a un lloc on tindrem una balma a mà dreta, just després de la qual, en l'esperonet que ve a continuació, hi ha el pas de n'Alís (o des Contrabandistes). El pas està marcat amb unes fites on hi ha un petit collet rocós, a l'esquerra de la balma (ens hi hem de fixar be!). El pas consisteix en una ziga‑zaga esquerra‑dreta enmig d'un ambient grandiós.

Un cop superat el pas, entrarem en la coma de ses Cases, que hem de remuntar fins al final. El terreny és incòmode, però està fitat (marge dret). Cal no badar, ja que si perdem les fites de vista podem acabar emmerdats pel mig d'un esquetjar esmoladíssim. És sens dubte una pujada intensa.

A mesura que pujam, el pendent i el terreny, sense deixar de ser incòmode, es va suavitzant. Apareixerà a la fi el quarter des Carabiners, que està més lluny del que sembla... cal no perdre la tranquil·litat.

A prop del quarter, travessarem dues parets de pedra seca, girarem a la dreta, travessarem una altra paret de pedra seca i entrarem en la part superior d'un comellar (on hi ha uns ullastres) que davalla al torrent de Lluc.

En principi, farem la baixada per uns costers de càrritx de forma més o menys còmoda (comparat amb la pujada això ens semblarà una autopista). De tota manera cal anar sempre pel marge dret d'una torrentera que ens vindrà per l'esquerra (el torrent des Boverons), ja que en arribar a una esplanada on hi ha bastants d'ullastres, veurem que, a la vegada que el terreny comença a complicar‑se, apareixeran les primeres fites.

És molt important no perdre de vista les fites, ja que seran l'únic element que ens permetrà la progressió per aquests indrets deixats de la mà de Déu.

La teringa de fites ens fa davallar pel costat dret del torrent des Boverons fins que, ja en la part inferior, en travessa el jaç (el pas des Boverons) i farem la resta de baixada fins al torrent de Lluc pel marge esquerre.

Arribarem al torrent de Lluc, si fa no fa, davant el camí que ens ha de pujar fins a Escorca. Per agafar‑lo, baixarem uns metres pel torrent de Lluc fins a trobar, a l'esquerra, el mateix camí que hem utilitzat en l'inici de l'itinerari per baixar des d'Escorca fins al jaç del torrent.

***********************************************

ITINERARI 20

FUMAT - CALA EN GOSSALBA

INFORMACIÓ GENERAL

• Accés: Iniciarem l'itinerari en la desviació que condueix a cala Murta, a prop del Km 12 de la carretera port de Pollença-far de Formentor.
• Dificultat: Itinerari que, sense assolir grans desnivells ni tenir una gran longitud, pot arribar a ser dur en dies calorosos o de molt de sol. Si la mar està moguda, podeu tenir problemes per arribar a la platja de cala Murta, a causa de la reixeta del xalet que hi ha en la mateixa cala.
• Recomanacions: Hem de portar aigua. Si realitzam aquest itinerari a l'estiu, per allò que la ruta passa per dues cales, hem de sortir dejorn.
• Desnivell acumulat: 626 metres.
• Duració: unes dues hores i mitja de recorregut efectiu.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Començarem l'itinerari deixant les cases de cala Murta a l'esquerra. Quasi tot d'una trobarem una barrera que tanca l'accés als vehicles, però permet el pas a peu per la dreta.

Després de vuit o nou minuts d'anar pel camí asfaltat, en veurem a l'esquerra un sense asfaltar que s'endinsa dins del bosc que seguirem.

Aquest camí (si és que es pot anomenar així) va deixant el Fumat a l'esquerra fins que gira a l'esquerra i va pel mig d'un comellar, a dalt del qual veurem les nombroses ziga-zagues del camí del Far. El camí esdevé un tirany que s'enfila pel marge dret del comellar.

En un moment determinat, seguint el tirany, ens toparem amb el camí del Far. Aquest camí du tan poc pendent i fa tants de revolts, que val la pena d'anar adreçant fins arribar al coll de la Bretxa, on el camí comença a davallar per l'altre vessant.

No creuarem aquesta bretxa per on passa el camí, sinó que ens acabarem d'enfilar al coll que separa el Fumat del puig Garballó, i després girarem a l'esquerra en direcció al cim del Fumat. Seguint unes marques de pintura vermella arribarem fins el capcurucull del Fumat, on hi ha un vèrtex geodèsic.

Baixarem del Fumat en direcció al nostre proper objectiu: la Roca Blanca. No gaire lluny del cim trobarem un seguit de fites que ens conduirà sense cap problema fins al coll de la Creu.

Un cop en el coll, ens enfilarem sobre la carena de la Roca Blanca. Apareixerà tot d'una una teringa de fites que va seguint el traçat d'un tirany mig esborrat, que ens menarà sense cap problema fins al cim de la Roca Blanca.

Des del cim de la Roca Blanca seguirem el llom de la carena en direcció al far de Formentor. La nostra intenció és pujar fins a la darrera prominència de la carena, abans que aquesta baixi definitivament cap a la torrentera que es dirigeix cap a la cala en Gossalba. Aquest terreny és un poc més incòmode que el que ens ha portat fins al cim, però no ens ofereix cap dificultat destacable.

Des de la darrera prominència de la carena veurem que aquesta davalla cap a la torrentera abans esmentada seguint la direcció, si fa no fa, del far de Formentor, i que a la dreta hi ha una petita torrentereta. Baixarem per aquesta torrentereta fins arribar al camí que ve de la carretera del far i es dirigeix cap a cala en Gossalba, on arribarem sense problemes.

Quan ja arribam a la cala, sembla que el camí la vol deixar a l'esquerra. En aquest bocí veurem unes fites que surten del camí cap a la dreta. Si les seguim, veurem que ens porten a una altra caleta on també hi arriba una torrentera. Aleshores seguirem torrentera amunt fins que, en arribar a un punt on hi ha dos pins molt a prop del jaç i un forat en les roques de la dreta, veurem que hi ha una mica de tirany que s'enfila per l'esquerra de la torrentera.

Seguint aquest tirany, creuarem altra vegada la torrentera i continuarem un bocí per la dreta i, no gaire més envant, tornarem a creuar la torrentera i ens enfilarem pel marge esquerre, marge que ja no abandonarem.

Aquí trobarem unes fites que ens aniran pujant per aquest marge. Seguirem aquestes fites fins arribar a un lloc on tindrem un coll a l'esquerra. Aleshores abandonarem el seguit de fites, creuarem el coll i iniciarem el descens per l'altre costat en direcció a cala Murta.

En arribar al nivell de la mar no ens quedarà altre remei que anar vorejant arran de mar, ja que una reixeta, que sembla col·locada per algun nostàlgic dels camps de concentració, no ens deixa pràcticament lloc físic per travessar fins a la cala.

En arribar a la platja, ja sols ens queda seguir el camí asfaltat per arribar al punt d'inici d'aquest itinerari.

NOTA: Si en ser en el coll per baixar a cala Murta veim que la mar està moguda, la millor opció no és baixar cap a la mar, sinó seguir cap a la dreta per fer el descens un cop contrapassada la platja, ja que la reixeta en qüestió s'enfila fins bastant amunt.